Het probleem
Het bijplaatsen van afval is onder andere een probleem in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Het straatbeeld verslechterd, de hygiëne gaat achteruit en de kosten stijgen door de inzet van extra medewerkers.

Onderzoeksmethoden en resultaten
Door middel van interviews, desk research en het voorleggen van een visueel vraagstuk aan de bewoners van de wijk zijn wij tot vijf inzichten gekomen die van belang zijn voor de uitkomst: bewoners zijn sceptisch over de effectiviteit van een kunstzinnige oplossing, bewoners zijn bereid zich in te zetten als ze hier iets voor terug krijgen, restafval zorgt voor de meeste irritatie, een verbetering van de leefomgeving is gewild en bewoners willen een eenvoudige oplossing die niet teveel extra moeite kost. 

Er is gewerkt met de Design Thinking methode. Bij deze methode staat de gebruiker centraal, worden er volop prototypes gemaakt en worden fouten gezien als kans. Een probleem wordt vanuit een ander perspectief benaderd. 

De oplossing
TRASHR. levert de bewoners van Kanaleneiland een dienst die door middel van gratis vuilniszakken bijplaatsen tegengaat. Hierdoor wordt de leefbaarheid in de wijk verbeterd. TRASHR. bespaart geld voor zowel de gemeente als de bewoners, wat weer geïnvesteerd kan worden in de wijk. 
Allereerst krijgen de bewoners bovenstaande starterskit door de brievenbus. Hierin zitten 25 gratis gele vuilniszakken en een flyer waarop het volgende stappenplan beschreven staat:
Een rol bestaat uit 25 zakken. Wanneer een bewoner 25 keer een gele vuilniszak in de container heeft gegooid, ontvangt hij of zij een mail met een unieke code en de optie een afhaallocatie te kiezen. Vervolgens ontvangt de bewoner bij deze locatie gratis een nieuwe rol. 

TRASHR. is gecreëerd in opdracht van de specialisatie Creatieve Industrie in samenwerking met Anke van de Broek, Michiel Diederen en Nicoline van Eijkelenburg. /2018
Back to Top